10 maj 2014

Är du hellre avundsjuk eller svartsjuk?

"Svartsjuka är en stark och obehaglig känsloreaktion. Den består i förtvivlan och ilska över att någon annan blir föremål för intresse, omsorg och kärlek från en person vars huvudintresse man själv vill vara föremål för."

"Avund är en känsloreaktion med starkt motiverande kraft att antingen själv söka överglänsa den man är avundsjuk på eller att skada den andre så att den egna känslan av avund eller missunnsamhet kan lindras eller upphöras."

Dessa två känslor är vanliga människor emellan. Har du blivit föremål för någon av dem? Vad är obehagligast att bli utsatt för: svartsjuka eller avundsjuka?

Jag tycker personligen svartsjuka är den mest obehagliga känsla som finns och utsätter mig gärna inte för den i onödan. Avundsjuka kan jag lättare hantera inom mig själv, men svartsjuka är otroligt jobbigt att känna när den är påverkad att komma av människor utifrån, och när den är riktad mot en utav andra.

Båda känslotillstånden kan leda till mycket destruktivitet, men svartsjuka kan vara ännu farligare, anser jag. Speciellt i det fallet då två personer tävlar om en annan människa. En otroligt jobbig känsla (vi människor går inte på logik).

Lösningen i det hela är inte att sänka en annan människa (egentligen är människan du avskyr inget speciellt, men när dessa "glasögon" åker på händer något annat). Men hur göra för att förhindra detta? Några historier att dela med er av? Berätta gärna i kommentarsfältet om ni vill och/eller vågar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Skellefteå, Västerbotten, Sweden
34-årig tonårsmamma och bloggerska som har passion för stil, mode, trender, skönhet och resor. Även lite mat- och dryckestips kan dyka upp mellan varven då jag jobbat inom hotell- och restaurangbranschen. Född och uppväxt i Skellefteå med rötter från sydostasiatiska Indonesien och Sverige, bor i Skellefteå. Driver en populär blogg med minst 2000 unika läsare. För kontakt maila mig på: Cindy_Hedberg@hotmail.com. Instagram: Cindy_Hedberg, Cindys_Mode. Massa kärlek /C